گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: کارشناسی پیوسته در دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال آینده حذف می‌شود ولی این دانشگاه در 16 رشته در مقطع مهندسی فناوری ارشد دانشجو خواهد پذیرفت، از طرفی اجرای برنامه‌های آموزش ضمن خدمت همه دستگاه‌های دولتی نیز به دانشگاه جامع واگذار شده است.

وزارت علوم

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی در این باره گفت: برای دوره جدید، مجوز مقطع کارشناسی پیوسته صادر نمی‌شود اما در 16رشته در مقطع مهندسی فناوری‌ارشد برای نخستین بار پذیرش دانشجو خواهیم داشت و به‌طور قطع کنکور آن تا پایان امسال از طریق سازمان سنجش برگزار خواهد شد.

رجبعلی برزویی رشـــته‌های کارشناسی‌ارشد را بدین‌ترتیب اعلام کرد: رشته‌های ممیزی انرژی در ساختمان، مدیریت شبکه برق، شبکه‌های توزیع نیروی برق، بهره‌برداری از نیروگاه‌های برقی‌آبی، دامپروری ارگانیک، مخابرات سیار، شبکه‌های فیبر نوری، بهینه‌سازی‌ بک سرهای نوری، تولید قطعات هیبریدی بر پایه پلیمر، بهینه‌سازی‌ تولید ماشین‌افزار، استخراج زغال سنگ و معمار ارشد سرویس در سیستم‌های جامع بانکی.

وی با بیان اینکه در این دوره پس از اعلام نیاز دستگاه‌ها در قالب یک طرح پیشنهادی، دانشجویان پذیرش می‌شوند گفت: مدرسان این دوره با سایر مدرسان نظام‌های مهارتی متفاوت هستند و استاد راهنما در دوره فناوری ارشد باید حتما خبره و دارای ویژگی‌های خاص باشد. همچنین دانشجویان این دوره فناوری ارشد دست‌کم باید دارای 3 سال سابقه کار فنی تخصصی مرتبط با مدرک کارشناسی باشند.

به گفته برزویی، ظرفیت‌های پذیرش متناسب با هر دوره، هدفمند و محدود است و کمیته‌ای شهریه دوره‌های فناوری‌ارشد را تعیین خواهد کرد.

ماجرای یک مؤسسه

چند روز پیش بود که کوروش پرند، سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از صدور مجوز تاسیس مؤسسه آموزش‌عالی علمی کاربردی فنی و حرفه‌ای برای توسعه مهارت‌‌آموزی در سطوح آموزش عالی سخن گفت و اینکه وزارت علوم مجوز ایجاد 63 مرکز جامع علمی کاربردی تخصصی فنی و حرفه‌ای را در سطح کشور صادر کرده است.

معاون دانشگاه جامع در پاسخ به پرسش همشهری در باره تاسیس مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: مؤسسه آموزش عالی علمی‌کاربردی سازمان فنی و حرفه‌ای زیرنظر دانشگاه جامع علمی کاربردی است و تحت ضوابط این دانشگاه فعالیت خواهد کرد و دانشگاه جدیدی تاسیس نخواهد شد.

وی با اشاره به آمار وزارت علوم درخصوص آموزش‌های مهارتی دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای افزود: از مجموع آموزش‌های کشور حدود 15 تا17 درصد، مهارتی است که باید این هرم اصلاح شود.

ارائه سند آموزش مهارتی

برزویی با اشاره به ارائه سند آموزش مهارتی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مقرر شد ضمن حمایت شورای‌عالی از این سند، مکمل سند با محوریت دانشگاه علمی کاربردی و تعامل با تمام زیرنظام‌های وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و کار تا پایان سال توسط دانشگاه جامع آماده و به شورا ارائه شود.

معاون دانشگاه جامع با اشاره به نظام‌های آموزش عالی مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای به‌عنوان نظام‌های فرعی نظام آموزش مهارت و فناوری اظهار کرد: در نظام آموزش عالی مهارتی حداقل60 درصد آموزش‌ها باید عملی و40 درصد نظری و دانش پایه باشند.

وی با بیان اینکه در نظام آموزش عالی مهارتی تمامی مقاطع از کاردانی تا عالی‌ترین سطوح دیده شده است، افزود: در دوره‌های فنی هم مقاطع کاردان فنی، مهندسی فناوری، مهندسی فناوری ارشد و مهندسی فناوری خبره درنظر گرفته شده است.

آموزش کارکنان

به گفته معاون دانشگاه جامع، آموزش کارکنان همه دستگاه‌ها در قالب دوره‌های علمی کاربردی ساماندهی می‌شود. همچنین همه مراکز مدیریت دولتی باید تحت پوشش دانشگاه علمی کاربردی فعالیت کنند.

کد خبر 152357
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز